Social media is al heel wat jaren enorm populair. Bovendien komen er steeds meer nieuwe kanalen bij. De meest bekende social media kanalen zijn Facebook, Instagram en Twitter. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van de Nederlanders over een social media account beschikt. Met WhatsApp meegerekend is dit percentage zelfs 96%! De kans is dan ook groot dat jij persoonlijk ook gebruik maakt van social media. Maar doet je bedrijf dit ook al? Nee? Dan is het hoog tijd om hier verandering in te brengen.
Online marketing is iets waar de meeste ondernemers dagelijks mee bezig zijn. Marketing op het internet is echter een heel groot begrip. Dit betekent bijvoorbeeld niet alleen dat je hoger probeert te scoren in zoekmachines met behulp van een SEO Specialist, maar ook dat je de doelgroep op andere manieren probeert te prikkelen en zo je bedrijf zichtbaar maakt. Social media is hier het perfecte medium voor. Geen zorgen, dit hoeft echt geen uren per dag te kosten. Ook de kleine dingen op social media hebben een groots effect en kunnen er net voor zorgen dat je iets beter vindbaar wordt voor de doelgroep. In dit artikel geven we 3 redenen waarom je ook als ondernemer meer gebruik zou moeten maken van social media.
1. Krachtig marketinginstrument
Bij het bepalen van de juiste marketingstrategie wordt er vaak gekeken naar een manier om zoveel mogelijk mensen van de desgewenste doelgroep te bereiken. Social media is hier een zeer krachtig marketinginstrument bij. Deze kanalen bieden namelijk de mogelijkheid om specifieker met hun doelgroep in contact te komen.
Bovendien kan je met behulp van social media marketing ervoor zorgen dat bepaalde berichten gedeeld worden. Start bijvoorbeeld leuke deel- en winacties. Hierdoor blijft de naam en de activiteiten van het bedrijf beter hangen en duidelijker zichtbaar voor een grote groep mensen. Door een toename van de naamsbekendheid kan vervolgens weer verder gezocht worden naar toenadering met de specifieke doelgroep.
2. Grote invloed op de SEO van je website
Wist je dat het gebruik van social media tevens van grote invloed is op de rankings binnen Google. Google ziet social media kanalen als een goede keuze voor betrouwbare bedrijven. Daardoor zullen ze jouw website ook hoger ranken wanneer hier tevens een social media account van is. Hoe vaker jou bedrijf op andere pagina’s genoemd wordt, hoe hoger je geplaatst wordt in Google. Het gebruik van social media heeft dan ook niet alleen direct effect op het bereiken van de doelgroep, maar ook indirect kun je er meer mensen mee bereiken.
3. Concurrenten doen het ook
Dit is misschien niet de belangrijkste reden om aan social media marketing te beginnen, maar het kan wel degelijk van invloed zijn op jouw huidige concurrentiepositie. Als al je concurrenten wel al van social media gebruik maken, staan zij alvast 1-0 voor wanneer jij dit niet doet.
Bedenk echter wel dat de concurrentie op social media niet altijd moordend hoeft te zijn. Veel bedrijven hebben immers geen idee hoe ze dit precies moeten aanpakken. Hierdoor werkt hun campagne via social media veel minder goed. Door het inschakelen van Google Partner GMU.online kun je meer informatie krijgen over de juiste manier om campagne te voeren via social media. Zo ga je niet alleen mee met de concurrentie, maar kun je ze ook nog eens overtroeven.