- Goede indruk maken: Je moet de belangrijkste inhoud bovenaan op de pagina zetten. Je moet niet met een inleiding beginnen, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp. Je moet gelijk, “BAM”, een goede indruk maken dus geef direct aan waar het om gaat. Begin met de belangrijkste of actuele informatie en maak dan duidelijk wat de bezoeker nou echt op de website kan verwachten. Zeker wanneer een webshop beginnen op jou lijstje staat moet je er rekening mee houden dat je geen overbodige informatie toont aan je gebruikers.
- Zoekvraag in de gaten houden: Een bezoeker van jouw website komt meestal met een concrete zoekvraag. Je moet je zo goed mogelijk verplaatsen in de doelgroep van jouw website en bedenk mogelijke zoekvragen voor je webbezoekers. Je moet er wel aan de volgende vragen denken: welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst? Is de informatie relevant? Dus het gaat er niet om wat je te bieden hebt maar wat zoekt de doelgroep nou echt op mijn website.
- Scanbaar schrijven: De bezoekers die een website bekijken scannen zo snel mogelijk de pagina. Want ze zijn opzoek naar trefwoorden die bij hun zoekvraag aansluit. Als een bezoeker niet gelijk het des betreffende woord vinden die zij in gedachte hebben dan zijn ze zo weer weg van jou website. Dus: gebruik opsommingen, bedenk goede inhoudelijke tussenkopjes en maak korte paragrafen.
- Schrijf kort en helder: Hou het kort en hou het gewoon duidelijk. Is het teveel op de website zet dan een link neer zodat ze de rest daar verder kunnen lezen. Want zo hou je het overzichtelijk. Schrijf ook zo aantrekkelijk mogelijk om mensen binnen te halen.
- Betekenisvolle link teksten: Maak duidelijk voor de bezoekers waar de link nou echt naar toe gaat. Als je in een lopende tekst of bijvoorbeeld onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten.